Bij een Kinderfoor komt er heel wat voorbereiding aan te pas. Van het zoeken naar nieuwe activiteiten en attracties tot het vinden van een geschikte slotact of optreden. Ook het vinden van de meer dan 200 vrijwilligers om een stand te bemannen of de bar is iedere keer weer een huzarenstukje.
Ook logistiek moet er heel wat georganiseerd worden: tafels en stoelen, drank, nadars, knutselmateriaal, groot spelmateriaal, infoborden, noem maar op.
Het meeste werk is dan ook niet op de vooravond van de kinderfoor maar wel in de 2 jaar ervoor.
Maar toch kruipt ook in het klaarzetten enorm veel tijd. Voor 2005 werd alle materiaal eerst met kleine camionettes en auto's in de weken ervoor naar de raadskelder gebracht, dit in allerlei verschillende formaten dozen en bakken en kriskras door elkaar. De ochtend van de Kinderfoor was het dan steevast vroeg opstaan om alles op tijd uit te stallen op het Marktplein. En dan de avond en de weken erna in omgekeerde volgorde voor de opkuis.
Sinds 2005 werd het klaarzetten plots heel wat professioneler.
We huurden een locatie waar we op voorhand ons materiaal konden sorteren en daarna werd alles in grote kisten ('kjisten' voor de intimi) gestopt per deellocatie. Die kisten waren 2 m³ groot per stuk en konden dus niet meer in auto's of camionettekes worden vervoerd. Een oplegger met heftruck was dan maar het alternatief. En wat voor één! Het laden en lossen van alle materiaal ging nog nooit zo snel.
Een tweede grote verandering in 2005 wat betreft het klaarzetten was dat we nu de opbouw konden doen in 2 dagen. Dus vanaf de zaterdag. 's Morgens de oplegger lossen en dan alles van grote attracties al beginnen bouwen. Zo kon er ook meer tijd gestopt worden in de inkleding en de afwerking.